fbpx
boy-child-childhood-happiness-235554

Zdrowe dzieci - cz. I

Rodzice chcą dla swoich pociech wszystkiego, co najlepsze. Nigdy świadomie nie chcą krzywdy dla swoich dzieci. Robią wszystko, aby były otoczone miłością, najlepszą opieką, by były bezpieczne, dbają o ich edukację, rozwój. Niestety, jeżeli chodzi o żywienie swoich dzieci, nie zawsze wiedzą jak postępować. Nie zdają sobie sprawy, że poprzez dostarczanie dzieciom pożywienia, mogą im bardzo zaszkodzić. Dzieci, tym bardziej małe, bywają zazwyczaj kapryśne w kwestii jedzenia.

Rodzice, aby zaspokoić „potrzeby” swoich milusińskich i aby dzieci nie chodziły głodne, żywią ich wyłącznie parówkami, makaronem, paluszkami rybnymi, przekąskami jak np. krakersami, biszkoptami, chipsami, frytkami i innym wysoko przetworzonym jedzeniem. Nic zatem dziwnego, iż młody organizm, źle odżywiony, w późniejszym wieku zapada na liczne choroby cywilizacyjne. Prawidłowe nawyki żywieniowe mogą uchronić nasze dzieci przed otyłością, cukrzycą, chorobami autoimmunologicznymi, chorobami układu krążenia oraz nowotworami. Prawidłowe żywienie może dać im szansę na długie i zdrowe życie. Aby zacząć wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe u swoich pociech, ważna jest edukacja prozdrowotna rodziców.

Rodzice powinni wiedzieć, co jest dobre dla nich, a następnie dla ich dzieci. Dorośli muszą być świadomi tego, ze poprzez niezdrową, wysokoprzetworzoną żywność krzywdzą swoje dzieci, nie dając im możliwości zdrowego, długiego życia. Wierzę, iż wynika to z ich niewiedzy, dlatego też powinniśmy propagować zdrowy tryb życia u najmłodszych, w przedszkolach, w szkołach. Powinniśmy szerzyć wśród rodziców wiedzę, jak odżywiać siebie i swoje dzieci. Jeżeli dorośli nie zmienią swoich nawyków żywieniowych, nie oczekujmy, iż dzieci je zmienią. Tymczasem obecnie dzienne spożycie kalorii przez dzieci w krajach rozwiniętych jest najwyższe w historii ludzkości. Dzieci objadają się na śmierć, a rodzice nie robią prawie nic, by temu zapobiec.

Pierwsze lata życia naszych dzieci są najważniejsze dla rozwoju układu odpornościowego. Kluczowe są pierwsze dwa lata życia, dlatego też w tym okresie głównym zadaniem rodzica jest przyzwyczajenie dziecka do różnych, zdrowych smaków. Po ukończeniu pierwszego roku życia, dziecko może jeść większość potraw. Możemy podawać mu warzywa, owoce, warzywa strączkowe itp. Na pierwszym etapie żywienia, po mleku matki, najważniejsze jest wprowadzanie dzieciom wyżej wymienionych składników. Jeżeli od razu skupimy się na wysoko przetworzonej żywności, pełnej zdecydowanych smaków (zawartość glutaminianu sodu, syropu glukozowo – fruktozowego i innych), będzie bardzo ciężko w późniejszym etapie wprowadzić zdrową żywność, która nie jest tak naszpikowana wyrazistymi smakami i aromatami.

Dorośli powinni być odpowiedzialni za zdrowie swoje, a przede wszystkim swoich dzieci. Na rodzicach ciąży obowiązek wpojenia swoim pociechom właściwych nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia, tak, aby mogły one być szczęśliwe i zdrowe w wieku dojrzałym.

//c.d.n.

Autor: Anna Szczęch

Udostępnij
Polub nas na Facebooku!
Obserwuj nas na Instagramie!