fbpx
Odpowiednio zbilansowana dieta

Zdrowe ciało a odpowiednia dieta

Nie ma pojedynczego warzywa ani owocu, które zawierałyby wszystkie niezbędne witaminy i składniki mineralne. Dlatego warto pamiętać, że prawidłowa dieta powinna być zbilansowana. Jakie dawki poszczególnych witamin są potrzebne człowiekowi? Niewielkie. Wystarczy urozmaicona dieta bogata w warzywa i owoce, ryby i chude mięso. Każda witamina, owoc czy warzywo ma wpływ na funkcje ludzkiego organizmu.

Dzięki jakim składnikom odżywczym twoje ciało nabierze blasku?

To co spożywamy każdego dnia ma nie tylko znaczenie energetyczne czy budulcowe. Dieta ma istotny wpływ na kondycje naszej skóry, włosów czy paznokci. Często szukamy drogich kremów, wydajemy bardzo duże kwoty na kosmetyki, a problem tkwi w naszym nieodpowiednim odżywianiu. Nie wystarczy dbać o ciało od zewnątrz, bardzo ważnym aspektem jest dbanie o organizm od środka. Ważnym składnikiem odżywczym są kwasy omega-3, które nie są wytwarzane w organizmie człowieka dlatego należy wzbogacić o nie swój jadłospis. Najlepsze źródła kwasów omega-3: tłuste ryby morskie pochodzące z zimnych wód: halibut, łosoś, śledź, dorsz, makrela, sardynki oraz owoce morza (kwasy DHA i EPA). Kwasy omega-3 są także w oleju lnianym i orzechach włoskich (kwas alfa-linolenowy).

Kwasy omega-3 wywierają pozytywny wpływ na skórę – m.in. działają ochronnie w przypadku poparzeń słonecznych i łagodzą podrażnienia.

Gdy witamin w organizmie człowieka jest zbyt mało, organizm choruje i wysyła rozmaite sygnały. Schorzenie polegające na całkowitym braku lub znacznym niedoborze jednej lub wielu witamin w organizmie to awitaminoza.

Awokado, słonecznik, łosoś, migdały czy kiełki są odpowiedzialne za zdrowy wygląd skóry, zaś morele spowalniają jej starzenie. Warto wiedzieć, że witamina A odpowiada za normalizację wydzielania łoju oraz stan nawilżenia skóry. Jeżeli masz problem z wiotką skórą, szarą i widać piewsze oznaki starzenia koniecznie więc wzbogać swoją dietę o owoce i warzywa (szczególnie te czerwone i pomarańczowe), oleje i ryby!

Problemy z koordynacją, opadające powieki, problemy starcze, słabe mięśnie, wypadanie włosów jak również częste skurcze nóg mogą świadczyć o niedoborze witaminy E, witamina ta w dużym stopniu zapobiega starzeniu się komórek; produktami gdzie znajdziemy witaminę są jaja, orzechy, oleje roślinne, zboża, soja, szparagi czy płatki owsiane. Jeżeli mowa o witaminie E to również o witaminie D która wpływa na stan skóry zmniejszając produkcję sebum.

Zielone warzywa liściaste, wątroba i mleko gdzie występuje witamina K wspomaga krzepięcie krwi i gojenie się złamań kości; przy niedoborze tej witaminy widoczne jest krwawienie z nosa i dziąseł również siniaki przy lekkim nacisku.

Niedobór witaminy B3 prowadzi do rozwoju chorób skórnych takich jak: egzema, trądzik, owrzodzenie warg, przebarwienia, rumienie i pęcherze skórne oraz wypadanie włosów.
Witamina A, D, E; witaminy te w przypadku niedoboru przyczyniają się do deformacji płytki paznokcia. Niedobór cynku i żelaza również jest związany z łamliwymi i słabymi paznokciami. Spore ilości cynku zawierają ostrygi, mięso, ryby, orzechy, jaja, rośliny strączkowe, zboża. Przyczyną kruchych paznokci może być też niedobór wapnia.

Właściwe nawodnienie organizmu to podstawa jego zdrowia – a więc i stanu skóry. A właściwie przede wszystkim jej stanu, ponieważ gdy ciało ma za mało wody, to w pierwszej kolejności pobiera ją właśnie z naskórka! Aby sprawdzić czy nasza skóra potrzebuje większej ilości wody należy ją uszczypnąć – jeżeli będzie wracała wolniej do pierwotnego kształtu, należy sięgnąć po szklankę wody. Dobrze nawodniony organizm to jędrna i gładka skóra, promienna cera, miękkie i lśniące włosy. To też lepsze samopoczucie i więcej energii. Ważne jest, abyśmy dziennie wypijali minimum 1,5 l wody oraz stosowali odpowiednie dla typu naszej skóry kremy nawilżające i odżywcze, najlepiej takie, w których składzie znajdziemy witaminy C, E i B5.

To tylko najważniejsze problemy wynikające z niedoboru poszczególnych witamin. Jest ich znacznie więcej. Co ciekawe, równie dużo przykładów można wymienić w przypadku sytuacji odwrotnej, czyli hiperwitaminozy.
Hiperwitaminoza to zespół objawów chorobowych wywołany nadmiarem witamin w organizmie. Dotyczy przede wszystkim witamin A i E oraz witamin z grupy B i niezwykle rzadko witaminy D, co oznacza, że witaminy te można przedawkować!

Nadmiar witaminy A objawia się ociężałością, osłabieniem mięśni, odwapnieniem kości, utratą apetytu, zmianami dermatologicznymi czy częstymi krwotokami.

Przedawkowanie witaminy D nie jest możliwe; wywołanie hiperwitaminozy przy zwykłe diecie lub intensywnej ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe, ale możliwe jest – przedawkowanie syntetycznej witaminy D, co objawia się m.in nudnościami i wymiotami, brakiem apetytu, osłabieniem i szybkim męczeniem organizmu.

A pozostałe witaminy, np. niezwykle popularna witamina C? Dotychczasowe badania nie potwierdzają możliwości jej przedawkowania.

Autor: Martyna Trymers

Udostępnij
Polub nas na Facebooku!
Obserwuj nas na Instagramie!