fbpx
Zbilansowana dieta

Top 10 najpopularniejszych diet w 2020 roku

Jako dietetyk mogę na wstępie państwa zapewnić, że diety cud jako takiej nie ma. Każdy efekt musi poprzedzić wcześniej wykonana praca z naszej strony. Dlatego wśród poniżej wspomnianych diet, nie znajdziecie państwo rozwiązań typu pigułka szczęścia – minus 20kg, sprząta, zmywa i jeszcze przynosi dochody. Ponadto chcę nadmienić, że jest to ranking zupełnie subiektywny. Kierowałam się w doborze własną obserwacją, artykułami o podobnej tematyce i researchem.

W takim razie zaczynamy:

Nr 10

Dieta MIND

Jak sama nazwa wskazuje jest to dieta zakładająca poprawę funkcji poznawczych, wspomagająca układ nerwowy, a także zmniejszająca ryzyko chorób neurodegeneracyjnych. Decydują się na taki sposób odżywiania zarówno osoby narażone na tego typu problemy zdrowotne, ale także aktywni intelektualiści, którzy cenią ponad wszystko bystrość swego umysłu.
Co według diety MIND sprawia, że nasz mózg będzie pracował intensywniej i wydajniej?
Otóż założeniem jest przede wszystkim zwiększona podaż antyoksydantów,witamin(warzywa liściaste i inne, owoce jagodowe, czerwone wino, produkty pełnoziarniste) oraz tłuszczów (pochodzących z oliwy z oliwek, nasion, orzechów oraz owoców morza i ryb).
Do tego wiele osób zachęca do stosowania w połączeniu z dietą MIND adaptogenów, które są nieocenionym boosterem ostrego jak brzytwa umysłu.

Nr 9

Dieta Carnivore

W prawdzie nie jest jeszcze tak popularna w Polsce jak za granicą, ale dieta Carnivore zbiera coraz większe grono zwolenników. Głównym powodem jest jej pozytywny wpływ na choroby autoimmunologiczne, dla których często medycyna akademicka nie ma skutecznego rozwiązania. No dobra, ale na czym polega taka dieta? Otóż odpowiedź jest bardzo prosta – jemy jedynie produkty odzwierzęce, bone broth, rosołki, mięso, podroby, tłuszcz zwierzęcy, ryby, owoce morza, jaja, etc. Może to niektórych szokować, bo przywykliśmy do pięciu posiłków dziennie, warzyw, owoców do każdego posiłku, a tu nagle nic. Tylko mięso. Ale czasami korzyści przewyższają nasze wyobrażenia, więc do osiągnięcia celu jest to też ciekawa alternatywa, przynajmniej na jakiś czas.

Nr 8

Dieta Pudełkowa

Ten rodzaj diety ciężko jest zaliczyć do sposobu odżywiania, jednak uważam, że dieta pudełkowa jest odzwierciedleniem naszych czasów, w których żyjemy szybko, trzymamy się swoich specjalizacji, często nie zostaliśmy nauczeni umiejętności gotowania, więc stołujemy się to tu, to tam. Coraz więcej cateringów wychodzi nam naprzeciw, przygotowując gotowe propozycje z wyliczoną zawartością składników odżywczych i kalorii, dzięki czemu możemy cieszyć się codziennie świeżymi posiłkami gdziekolwiek jesteśmy i cokolwiek robimy. Czy jestem tego zwolennikiem? Nie. Ale z dwojga złego, lepiej w tę stronę niż bombardować się przekąskami o wątpliwej jakości.

Nr 7

Dieta IF (Intermittent fasting)

Znowu nie mogę nazwać tego dietą, gdyż jest to w zasadzie rodzaj postu, jednak znajduje uznanie wśród wielu osób, dbających o zdrowie i sylwetkę. Zakłada przede wszystkim odpowiednio długi okres bez spożywania posiłków, co powoduje uruchomienie mechanizmów „sprzątania” czyli autofagii wewnątrz organizmu, która wpływa korzystnie na nasz zegar biologiczny, stan zdrowia i wygląd zewnętrzny.

Nr 6

Dieta Wegańska

Zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników, szczególnie z powodu rozwoju przemysłu spożywczego i suplementów diety. Dzięki temu osoby dbające o środowisko, o naszych braci mniejszych, nie muszą dokładać swojej cegiełki do cierpienia istot żywych, gdyż ewentualne niedobory żywieniowe z powodzeniem uzupełniać mogą odpowiednio skomponowaną suplementacją. Nie jest to jednak model żywieniowy odpowiedni dla każdego, szczególnie w przypadku chorób przewlekłych od strony przewodu pokarmowego.

Nr 5

Dieta Ketogeniczna

Zdecydowanie coraz więcej osób pyta i jest zainteresowanych dietą, która pierwotnie była jedynie sposobem leczenia padaczki lekoopornej. To przez jej wpływ na ogólny stan zdrowia, dość szybką redukcję masy ciała i poprawę funkcji poznawczych. Podobnie jak dieta Paleo zakłada spożywanie produktów odzwierzęcych, przy czym dostarcza ograniczonej ilości białka, przeważającej ilości tłuszczu i na deser odrobinę węglowodanów. Taka dieta nie jest zbyt skomplikowana, jednak istotne jest kontrolowanie badaniami parametrów krwi, gdyż jest to jak w przypadku diety Carnivore obrót o 180° w sposobie odżywiania.

Nr 4

Dieta o niskim IG (indeksie glikemicznym)

Na ten sposób odżywiania zdecydowanie najczęściej decydują się osoby narażone na choroby związane z zaburzeniami w gospodarce węglowodanowej. Nie są to drastyczne zmiany, dzięki czemu osoby te bez problemu adaptują się do nowej sytuacji. Z pewnością każdy z nas powinien stosować się do zasad tego sposobu odżywiania, gdyż jak wynika z badań, wielu z nas cierpi na insulinooporność i nawet o tym nie wie.

Nr 3

Dieta Paleo

Założeniem diety Paleo czyli sposobu żywienia zbliżonego człowiekowi z epoki paleolitycznej, czyli kamienia łupanego. Jest to swoisty powrót do korzeni, gdzie podstawę żywienia stanowiły produkty odzwierzęce, nie było dostępu do żywności przetworzonej, cukru i innych, a posiłki były różnorodne, w zależności co kto upoluje lub zbierze. Taki sposób żywienia z pewnością jest ciekawą alternatywą dla diety Carnivore, gdyż stosuje się je w podobnym celu, a dieta Paleo może być modelem na całe życie.

Nr 2

Dieta Śródziemnomorska

Ten rodzaj diety jest nadal jednym z najczęściej polecanych przez dietetyków sposobów odżywiania, chroniących przed zmorą naszych czasów – chorobami układu krążenia. Zakłada spożywanie szeregu zdrowych produktów spożywczych. Idea zaczerpnięta została z jadłospisu długowiecznych Greków, Hiszpanów i Włochów, gdzie spożywa się duże ilości ryb, owoców morza, lokalnej, niskoprzetworzonej żywności, serów, produktów fermentowanych, ziół, oliwy z oliwek i czerwonego wytrawnego wina. Ponadto zachęca taki sposób odżywiania do długiego biesiadowania przy stole pełnym nie tylko jedzenia, ale i radosnej rodzinnej atmosfery.

Nr 1

Dieta Wegetariańska

Dlaczego na podium ustawiłam dietę Wegetariańską mimo to, że już częściej słyszymy o weganizmie? A to dlatego, że nie każdy mieni się wegetarianinem, a stosuje się do zasad tej diety, ponieważ wyróżniamy wiele jej odmian, które ograniczają spożycie produktów odzwierzęcych, co wielu z nas czyni. Dlatego też uważam, że jest to najpopularniejszy sposób odżywiania w 2020 roku.

A jakie są wasze typy TOP 10? Napiszcie w komentarzach.


Autor: Ewa Radzewicz
Magister Dietetyki Ewa Radzewicz, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, oraz Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Entuzjastka medycyny naturalnej, ziołolecznictwa oraz sztuki kulinarnej. 

Udostępnij
Polub nas na Facebooku!
Obserwuj nas na Instagramie!