fbpx
person-holding-spoon-and-round-red-ceramic-bowl-with-1065030

Bądź eko i dbaj o siebie - podstawowe zasady prawidłowego odżywiania

W ostatnich czasach bardzo popularny stał się trend „BYCIA EKO”. Dbanie o środowisko, oszczędzanie wody, segregacja śmieci, rezygnacja z używania plastikowych jednorazowych rzeczy są jak najbardziej ważne. Ale czy wiesz, że tak samo ważne jest dbanie o swoje środowisko wewnętrzne, jakim jest Twój organizm? Jeśli Ty nie zadbasz o siebie, to nikt inny tego nie zrobi!

Oto kilka podstawowych zasad zgodne z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia:

– Zadbaj o kondycję – możesz rozpocząć od tego, co sprawia Ci przyjemność (np. długie spacery, bieganie, jazda na rowerze, basen). Ważne, aby jednorazowo poświęcić 30-40 min czasu na tą jedną aktywność – minimalnie 2-3 razy w tygodniu.

– Pij wodę – pamiętaj o regularnym spożywania płynów, szczególnie wody (min. 1,5l – 2l dziennie). Nasz organizm w większości składa się z wody, dlatego do prawidłowego przebiegu większości procesów potrzebuje dobrego nawodnienia.

– Jedz regularnie – spożywanie 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu pozwala na utrzymanie prawidłowej masy ciała, dobrego wykorzystania dostarczonych składników odżywczych oraz zachowania odpowiednich poziomów glukozy i insuliny we krwi między posiłkami.

– Pamiętaj o warzywach i owocach – W każdym posiłku powinny się znaleźć warzywa (3-4 razy w ciągu dnia), owoce (1-2 razy w ciągu dnia). Zawierają one błonnik, który dobrze wpływa na pracę jelit, obniża poziom cholesterolu frakcji LDL oraz zwiększa uczucie sytości. Dodatkowo warzywa i owoce są kolorowe, dzięki różnym związkom, a ich właściwości antyoksydacyjne = przeciwutleniające chronią organizm przed wolnymi rodnikami, tworzeniem się zmian nowotworowych oraz wspomagają odporność.

– Zwróć uwagę na pełne ziarna – pieczywo pełnoziarniste to pierwszy krok, by polubić produkty z pełnego przemiału. Nie musisz od razu wybierać ciężkiego, ciemnego razowego chleba. Jeśli jest to dla Ciebie nowość, to zacznij od pieczywa mieszanego (pszenno-żytnie, żytnio-pszenne, typu graham). Wprowadź też kasze – gryczana, jęczmienna, orkiszowa, jaglana. Te produkty wspomagają pracę jelit oraz zawierają składniki mineralne.

– Nie zapominaj o nabiale – Produkty mleczne są źródłem białka oraz zawierają wapń, który jest niezbędny do prawidłowej budowy kości, przewodzenia mięśniowego, procesów krzepnięcia. Jeśli ze względu na różne nietolerancje, jesteś na diecie bezmlecznej, pamiętaj o innych jego źródłach lub włącz suplementację.

– Zamień chociaż jeden posiłek mięsny na wegetariański – nasiona roślin strączkowych zawierają pełnowartościowe białko, które pokryje zapotrzebowanie w danym posiłku. Jednocześnie nie zawierają tłuszczów nasyconych, wpływają korzystnie na układ krążenia, czego nie możemy powiedzieć o produktach mięsnych.

– Dodawaj orzechy, nasiona, oleje roślinne – są źródłem kwasów nienasyconych, które korzystnie wpływają na organizm i nie można o nich zapominać. Więcej informacji tutaj (https://planetaeko.pl/kwasy-nienasycone-czyli-dlaczego-warto-wprowadzic-oleje-do-diety/)

– Unikaj cukru dodanego + patrz na skład kupowanych produktów. Producenci bardzo często stosują cukier, syropy lub różne słodziki jako konserwant żywności i wzmacniacz smaku. Przez takie działanie dostarczamy sobie dodatkowych, ukrytych kalorii, co może prowadzić do rozwoju otyłości, cukrzycy typu II, chorób sercowo-naczyniowych, nadciśnienia tętniczego oraz przewlekłych stanów zapalnych.

– Zamień sól na przyprawy – wiele produktów zawiera już w swoim składzie sól, dlatego dodatkowe dosalanie potraw zwiększa dzienną jego podaż
do organizmu. Jej nadmiar może przyczyniać się do rozwoju nadciśnienia tętniczego, raka żołądka, kamicy nerkowej czy osteoporozy.

Jeśli powyższe zalecenia są Ci całkiem obce, nie zniechęcaj się! Wprowadź chociaż jeden podpunkt. Podejmowanie małych regularnych kroków może doprowadzić do zmiany nawyków żywieniowych i utrzymania organizmu w zdrowiu oraz dobrej kondycji.

Autor: dietetyk mgr Aleksandra Kośniewska

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Udostępnij
Polub nas na Facebooku!
Obserwuj nas na Instagramie!