fbpx
Kwasy nienasycone - oleje w diecie

Kwasy nienasycone, czyli dlaczego warto wprowadzić oleje do diety?

Kwasy tłuszczowe to grupa składników odżywczych, która często jest kojarzona tylko z wytwarzaniem tkanki tłuszczowej. Natomiast tłuszcze są niezwykle ważne ze względu na pełnione funkcje w organizmie:

– Są źródłem energii
– Budują błony komórkowe i są niezbędne m.in. do ich prawidłowej przepuszczalności
– Niezbędne do produkcji hormonów steroidowych (cholesterol)
– Umożliwiają rozpuszczanie witamin A, D, E, K

Rozpoczynając temat tłuszczów w diecie, należy zapamiętać ich podstawowy podział:

Aby dbać o swoje zdrowie, należy dostarczać do organizmu odpowiednich ilości zarówno jednej jak i drugiej grupy. Zarówno nadmiar jak i niedobór nie jest wskazany. Biorąc pod lupę dietę Polaków można zauważyć, że spożywamy duże ilości mięsa czerwonego, zwłaszcza smażonego, przez co od razu skazujemy się na nadmiar kwasów nasyconych. Następuje wtedy wzrost poziomu cholesterolu, a ten z kolei przyczynia się do występowania chorób układu krążenia: miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, żylaki, udar mózgu. Instytut Żywności i Żywienia zaleca, aby dzienna dawka kwasów nasyconych wynosiła 6%< energii, czyli jest to ok. 14-20g. Pozostałe zapotrzebowanie powinny pokrywać kwasy tłuszczowe nienasycone. Korzyści jakie płyną z ich spożywania są następujące:

– Obniżają ryzyko tworzenia się nowotworów
– Zmniejszają ryzyko wystąpienia nadciśnienia
– Wspomagają układ odpornościowy
– Obniżają poziom cholesterol frakcji LDL (tzw. zły cholesterol)
– Mają właściwości przeciwzapalne
– Wpływają na prawidłowy rozwój mózgu dziecka, szczególnie w III trymestrze ciąży
– Odpowiednia podaż przyczynia się do poprawy płodności

Najłatwiej tłuszcze nienasycone spożywać w postaci różnych olejów. Można wymiennie je kupować, by zapewniać różnorodność składników. Olej lniany, olej z czarnuszki, olej z ostropestu czy po prostu klasyczna oliwa z oliwek – idealnie pasują do sałatek, na kanapkę zamiast masła, dodatek do koktajli (świetny sposób na przemycanie szczególnie dzieciom) oraz jako mały dodatek to domowych past kanapkowych np. humusu.

Autor: dietetyk mgr Aleksandra Kośniewska

1 Komentarz
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Zasady prawidłowego odżywiania - Portal PLANETA EKO
3 miesięcy temu
[…] – Dodawaj orzechy, nasiona, oleje roślinne – są źródłem kwasów nienasyconych, które korzystnie wpływają na organizm i nie można o nich zapominać. Więcej informacji tutaj (https://planetaeko.pl/kwasy-nienasycone-czyli-dlaczego-warto-wprowadzic-oleje-do-diety/) […]
Udostępnij
Polub nas na Facebooku!
Obserwuj nas na Instagramie!