fbpx
Najpopularniejsze diety

Czym jest zdrowe odżywianie?

W dzisiejszych czasach temat odżywiania jest niezwykle modny. Istnieje wiele stron internetowych i książek poświęconych właśnie temu zagadnieniu. Jednak, czym tak naprawdę jest zdrowe odżywianie? Na to pytanie odpowiedź jest bardzo prosta. Zdrowe odżywianie to przede wszystkim spożywanie różnorodnych produktów w odpowiednich ilościach. Jak powiedział kiedyś znany myśliciel Paracelsus „ Wszystko jest trucizną i nic nie
jest trucizną ”. Oznacza to, że przekroczenie dziennego zapotrzebowania na dane składniki pokarmowe może w przyszłości doprowadzić do rozwoju nadwagi lub innych chorób dieto zależnych. Dlatego tak ważne jest, aby we wszystkim zachować umiar i zdrowy rozsądek. Nie należy jeść tylko wybranych, „ulubionych” produktów, ale komponując swój posiłek łączyć ze sobą produkty zbożowe, nabiał, mięso, warzywa i owoce. Pozwoli to na dostarczenie organizmowi wszystkich makro- i mikroskładników.

Kolejnym ważnym aspektem jest spożywanie posiłków o stałych porach. Zdania naukowców na ten temat są jednoznaczne. Jedzenie posiłków o stałych porach pozwala na ustabilizowanie przemiany materii. Organizm przyzwyczaja się do godzin, w których pożywienie jest dostarczane, przez co nie gromadzi kalorii i nie ma problemów z wyrzutem insuliny i napadami głodu. Pozwala to na uniknięcie nadmiernego przybierania na wadze.

Mówiąc o zdrowym odżywianiu nie można zapominać o spożywaniu odpowiedniej ilości warzyw, owoców, nabiału, kasz i mięsa w całodziennej diecie. Bardzo ważne jest, aby warzywa i owoce gościły na talerzu jak najczęściej, co najmniej po jednej porcji do każdego posiłku. Porcję warzyw i owoców, można zastąpić szklanką świeżo wyciskanego soku. Jeżeli chodzi o nabiał, to powinien on być spożywany 2 razy w ciągu dnia. Należy wybierać produkty wysokiej jakości, zawierające jak najmniej tłuszczu. W przypadku kasz i pieczywa, ich ilość to 3 porcje w ciągu dnia. Ważne jest, aby były to produkty z pełnego ziarna. Dostarczają one dużą ilość błonnika pokarmowego i trudno przyswajalnych węglowodanów. Dzięki temu nasz układ pokarmowy lepiej pracuje, nie ma problemów z trawieniem, a także dłużej czujemy się najedzeni i nie pojadamy między posiłkami. Jeżeli chodzi o mięso, to jest ono głównym źródłem białka w diecie. Powinno być spożywane do 2 razy w ciągu dnia. Należy wybierać mięso, które jest pozbawione tłuszczu, najlepiej sprawdzi się dobrej jakości drób, cielęcina oraz dziczyzna. W całodziennej diecie nie można zapominać o nawadnianiu organizmu. Picie odpowiedniej ilości wody, pozwala zachować dobre samopoczucie i pozbyć się toksyn. Nawodnione komórki lepiej działają, mózg szybciej pracuje, przez co czujemy się wypoczęci.

Podsumowując, zdrowe odżywianie to przede wszystkim spożywanie urozmaiconych produktów w odpowiednich ilościach i przy zachowaniu wszystkich zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, dotyczących ilości porcji poszczególnych grup produktów.

Autor: Kamila Babik

Udostępnij
Polub nas na Facebooku!
Obserwuj nas na Instagramie!