fbpx
Probiotyki - dobroczynny wpływ na zdrowie psychiczne

Czy probiotyki to nowe lekarstwo na lęki i depresję? Mikroflora jelitowa wpływa na Twój mózg!

Probiotyki przestają kojarzyć się z dodatkową tabletką zalecaną jedynie przy przyjmowaniu antybiotyków. W ostatnich latach pojawiło się sporo wyników badań naukowych potwierdzających wpływ mikrobiomu jelitowego na funkcjonowanie mózgu i kondycję psychiczną. Zaburzenia flory bakteryjnej mogą przyczyniać się do wystąpienia depresji, stanów lękowych, anoreksji, autyzmu, ADHD i choroby Parkinsona. Dlaczego tak się dzieje i
jak wykorzystać tę wiedzę w celu poprawy stanu umysłu?

Czy probiotyki mogą poprawić Twój stan psychiczny?
Rozwój mikroflory jelitowej człowieka rozpoczyna się jeszcze w trakcie życia płodowego. Już wtedy dochodzi do wykształcenia się relacji między nią a ośrodkowym układem nerwowym. Do czynników mających wpływ na ten proces należą:

● szczepienia;
● infekcje;
● przyjmowane antybiotyki;
● ekspozycja na stres;
● dieta i używki;
● stosowane środki chemiczne;
● sposób porodu i karmienia w okresie niemowlęcym.

Większość z tych bodźców oddziałuje na mikroflorę jelitową przez całe życie człowieka. Powodują one pojawianie się w układzie pokarmowym szkodliwych bakterii, które zmniejszają produkcję dopaminy, serotoniny i GABA. Ich niedobór niesie za sobą szkodliwe dla psychiki człowieka skutki:

● obniża samopoczucie i jakość wypoczynku;
● powoduje trudności z koncentracją, motywacją i podtrzymywaniem zainteresowania
zajęciami, jakie niegdyś sprawiały przyjemność;
● zaburza cykl snu i jest przyczyną nadmiernego pobudzenia lub rozdrażnienia.

Badania wykazały, że niektóre szczepy „dobrych bakterii” mają wpływ na zdrowie pacjentów z problemami emocjonalnymi i psychicznymi. Zawierające je probiotyki przywracają optymalny poziom neuroprzekaźników i tym samym poprawiają stan osób zmagających się z depresją, zaburzeniami lękowymi i zespołem przewlekłego zmęczenia. Aby uniknąć obniżonego nastroju warto profilaktycznie sięgać po suplementy takie jak esencja prorbiotyczna, z której właściwościami możesz zapoznać się tutaj: https://www.sklep.planetaeko.pl/suplementy-diety/167-esencja-probiotyczna-500-ml.html
Należy również zaznaczyć, że komunikacja na drodze mózg-jelita zachodzi w obie strony, czyli mikroflora oddziałuje na funkcjonowanie odpowiedzialnych za stan psychiczny neuroprzekaźników, natomiast emocje wpływają na skład i ilość mikroorganizmów układu pokarmowego.

Co może Ci pomóc poza przyjmowaniem probiotyków?
Jeśli chcemy poważnie zadbać o mikrobiom naszych jelit same suplementy są niewystarczające. Istotny jest przede wszystkim zrównoważony sposób odżywiania się – zalecana jest dieta śródziemnomorska wzbogacona o wielonienasycone tłuszcze i produkty fermentowane. Nie można zapominać o piciu dużej ilości wody, powolnym spożywaniu posiłków i dokładnym gryzieniu pokarmów. Jelita lubią także ruch, dlatego
warto wprowadzić do planu swojego dnia regularną aktywność fizyczną. Przy zastosowaniu tych podstawowych zasad probiotyki mają szansę działać skuteczniej i przynieść zauważalne pozytywne skutki zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego.

Autor: Aleksandra Szeweła

Udostępnij
Polub nas na Facebooku!
Obserwuj nas na Instagramie!