fbpx
Antyoksydanty - czym są

Antyoksydanty – dlaczego są nam potrzebne?

Antyoksydanty przestają być tajemniczym terminem, a są coraz bardziej rozpoznawalne w środowisku, jako cząsteczki odpowiadające za prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, przeciwdziałając starzeniu się skóry i rozwojowi współczesnych chorób cywilizacyjnych.

Antyoksydanty z naukowego punktu widzenia

Antyoksydanty to inaczej przeciwutleniacze, czyli grupa związków chemicznych, których działanie pomaga uzyskać równowagę w organizmie, poprzez usunięcie z niego nadmiaru wolnych rodników. Aby lepiej zrozumieć ten proces, wyjaśnienia wymaga kilka pojęć:
– Wolne rodniki – cząsteczki, które nie mają na swojej orbicie elektronu. Aby go pozyskać, utleniają sąsiednie cząsteczki, przez co niszczą błony komórkowe i DNA.
– Antyoksydanty –cząsteczki, które posiadają dodatkowy elektron, który mogą oddać wolnym rodnikom. Dzięki nim, organizm ma zapewnioną równowagę.
-Trójstopniowy system obrony antyoksydacyjnej ustroju – pierwsza linia polega na niedopuszczeniu wolnych rodników tlenowych, za co odpowiadają enzymy antyoksydacyjne. Druga linia obrony, to niszczenie reaktywnych form tlenu. Trzecia linia, to usuwanie skutków reakcji tlenowych i odtwarzanie struktur zniszczonych cząsteczek.

Zadaniem antyoksydantów jest neutralizowanie działań wolnych rodników, polegające na pobieraniu brakującego elektronu od innych komórek ustroju. Przeciwutleniacze uczestniczą w wymianie elektronów, by ochronić organizm przed zaburzeniem funkcjonowania. Następnie, antyoksydanty są neutralizowane i usuwane naturalnie z organizmu.

Skąd się biorą wolne rodniki?

W każdym ludzkim organizmie występuje fizjologiczna ilość wolnych rodników, niezbędna dla jego prawidłowego funkcjonowania. Jednak wolne rodniki są dostarczane również z zewnątrz. Powstają na skutek różnych procesów metabolicznych (np. oddychania), są wchłaniane z pokarmem (np. razem z konserwantami i metalami ciężkimi) lub powietrzem (podczas palenia tytoniu). Mogą się namnażać również podczas opalania, nadmiernego stresu, niezdrowego stylu życia i nieprawidłowego odżywiania.
Gdy w organizmie występuje nadmiar wolnych rodników, sprzyja to starzeniu się organizmu, z powodu odbierania zdrowym komórkom jednego lub więcej elektronów. Na skutek tego komórki zostają uszkodzone, a organizm działa nieprawidłowo.

Do czego może doprowadzić zbyt duża ilość wolnych rodników?
– Przedwczesne starzenie
– Stres oksydacyjny
– Choroba niedokrwienna serca
– Miażdżyca
– Udar mózgu
– Cukrzyca
– Choroba Alzheimera
– Nowotwory

Gdzie znajdę antyoksydanty?

Generalnie, antyoksydanty występują naturalnie w komórkach organizmu człowieka w postaci enzymów antyoksydacyjnych i aminokwasów. Jednak obecnie, z uwagi na nadmierne narażenie naszych komórek na namnażanie wolnych rodników, warto zadbać o ich dodatkowego dostarczanie razem z dietą.
Po pierwsze, najważniejsze by uzupełnić codzienny jadłospis w owoce i warzywa, w których znajdziesz karotenoidy, bioflawonoidy, witaminę C oraz witaminę E. Dodatkowo, zadbaj o spożywanie mleka i przetworów mlecznych, bogatych w witaminę A oraz CLA, nasion strączkowych z cynkiem oraz orzechów, dzięki którym dostarczysz komórkom selenu. Wszystkie te składniki to w 100% naturalne antyoksydanty, które zadbają o równowagę w Twoim organizmie.

Jednak aby być bardziej precyzyjnym i świadomym, polecamy wprowadzenie do diety składników, które zadbają o wspomniany już trójstopniowy system obrony antyoksydacyjnej ustroju:
PIERWSZA LINIA OBRONY – brokuły, brukselka, kalafior, dzika róża, hibiskus, czosnek, szpinak, ostropest.
DRUGA LINIA OBRONY – aronia, wiśnie, śliwki, czarna porzeczka, warzywa zielonolistne, pomidory, zielona herbata, cynamon.
TRZECIA LINIA OBRONY – ananas, papaja, kiwi, szparagi, imbir, jogurty, kiszonki (np. kapusta, ogórki).

Co oprócz diety?

Zdrowy rozsądek! Ilość antyoksydantów zależy indywidualnie od każdego organizmu, od trybu życia który prowadzisz oraz od środowiska, w którym spędzasz swój czas.
Ilość wolnych rodników to nie tylko zła dieta, ale przede wszystkim styl życia. Dlatego zadbaj o prawidłową masę ciała, wprowadź koniecznie do swojego życia regularną aktywność fizyczną. Dbaj również o wysypianie się i regularny odpoczynek, unikaj zanieczyszczeń i nadmiaru chemikaliów w gospodarstwie domowych. Polecam również wybieranie do swojej diety naturalnych i ekologicznych produktów, ograniczenie spożywania alkoholu i porzucenie palenia papierosów.

Pamiętaj, że piękna skóra i dobre samopoczucie, wymagają pracy, również nad sobą.

Autor: Judyta Kurowska

Udostępnij
Polub nas na Facebooku!
Obserwuj nas na Instagramie!